A nők alig várják, hogy vezethessenek. A kérdés, hogy motiváljátok vagy visszafogjátok a törekvéseiket? A ti cégetek milyen üzenetet közvetít a női dolgozóknak?
Bizonyára sokan ismertek tanulmányokat, melyek kimutatták, hogy a női vezetők jelenléte a top menedzsmentben egyenlő a pénzügyi sikerrel és szervezeti hatékonysággal. Más cégeknél pedig prioritást élvez a női menedzserek megtartása és fejlesztése.
Ugyanakkor az is egyértelműen kimutatható, hogy van „szivárgás” a tehetségek sorában. Az Egyesült Államokban pl. annak esélye, hogy egy férfit léptetnek elő kétszerese, mint annak, hogy egy nőt.
Mi tartja vissza a nőket? Mit lehet tenni a támogatásukra és felkészítésükre? Hogyan tudják a cégek megtartani a tehetséges női vezetőiket és nő-férfi egyensúlyba hozni a vezetői pooljukat?
A nők szeretnének feljebb lépni.
Egy McKinsey kérdőív eredménye arra világít rá, hogy 79%-a a frissen- belépett nőknek és 83%-a a középvezetői pozícióban lévő hölgyeknek szeretne feljebb lépni, 75%-uk pedig a top menedzsmentbe szeretne tartozni, csakúgy mint férfi kollégáik. De a nőkön gyakran átnéznek.
Jelenleg a munkaerőpiac fele nőkből áll, mégis csak 18% tartozik a felsővezetők közé. A női beosztottak nagy része a frissen- belépett és a középvezetői pozícióban található. A szenior pozícióba történő előrelépésük száma az elmúlt években szépen lassan csökkeni kezdett.
Nincsen egyértelmű magyarázat arra miért van ekkora szakadék a nők érdeklődése a szenior pozícióba történő előrelépés iránt és aközött, milyen kevesen is jutnak el oda.
Néha, csak annyi a magyarázat, hogy senki nem kérdez. A nők azt feltételezik, ha jól dolgoznak, felfigyelnek majd rájuk, feletteseik viszont azt, hogy nincs ilyen jellegű érdeklődésük.
Egy nagy pénzügyi intézet arra a következtetésre jutott, hogy a nők feltételezések miatt nem kerülnek fel az „előreléptetési-listákra”:
- kis gyermekei vannak,
- nem akar majd utazni,
- nem keresi a váltást.
De vajon megkérdezték őket?
Gondoljátok át, nálatok hogyan teszitek lehetővé a nőknek a „kérdezős” beszélgetéseket, hogyan tudjátok támogatni őket céljaik elérésében és megtartani a tehetséges női vezetőket.
A nőknek pedig érdemes átgondolniuk vezetői létüket, megvizsgálni énüket a vezetői szerepben. Ezek után könnyebb fókuszálniuk karrierük irányára, a szervezeti célokra, vezetői magatartásukra, mely a vezetői énmárkájukat támogatja, hogy azzá a vezetővé váljanak, amelyek mindig is szerettek volna lenni.
Lean In Circle Budapest rendezvényeink aktuális, a nők sikerességét érintő témákat dolgozunk fel meghívott vendégelőadóinkkal. Célunk a nők támogatása, egy olyan közösség létrehozása, ahol hasznos tudásanyagokat, ötleteket, tényeket osztunk meg, és lehetőséget nyújtunk találkozók, események közzétételére, tapasztalatok megosztására is. Gyere el, csatlakozz a „körünkhöz” ha úgy érzed támogatásra van szükséged női vezetői létedben.
Siklós Barbara
Forrás: Center for Creative Leadership
Leave a Reply