Hogyan oldhatunk meg konfliktusokat DISC szemüvegen keresztül – egy esettanulmány

Hogyan oldhatunk meg konfliktusokat DISC szemüvegen keresztül – egy esettanulmány 708 450 Siklós Barbi

A munkahelyi konfliktusok sokszor nem abból adódnak, hogy valaki rosszul vagy szándékosan teszi a dolgát, hanem abból, hogy különböző módon közelítünk egy-egy feladathoz. A viselkedési stílusok különbségei gyakran félreértésekhez, frusztrációhoz vezethetnek, ha nem ismerjük fel, hogy mindannyian mások vagyunk. Ebben nyújt segítséget a DISC modell.

Nézzük meg, hogyan segíthet a DISC tudása egy tipikus munkahelyi helyzetben, és mi történne, ha „DISC szemüvegen” keresztül néznénk egy konfliktust.



Az eset: két kolléga, két stílus

Képzeljünk el egy projektet, amelyet Anna és Zoltán kapott meg egy nagyvállalati környezetben. Annának nagyon fontos, hogy minden részlet tökéletesen kidolgozott legyen, a határidőket pontosan tartsák, és mindent dokumentáljanak. Zoltán ezzel szemben szereti a gyors döntéseket, és jobban preferálja a kreatív megközelítést, az ötletelést, mint a részletekben való elmélyülést. A probléma akkor kezdődött, amikor a két kolléga nem tudott dűlőre jutni a projekt menetéről. Anna úgy érezte, hogy Zoltán figyelmen kívül hagyja a részleteket, és nem követi a tervet, míg Zoltán szerint Anna túlságosan lelassítja a folyamatot a részletgazdag tervezéssel.

A kommunikációjuk egyre inkább frusztrálóvá vált mindkettőjük számára. Anna úgy érezte, hogy Zoltán figyelmen kívül hagyja a részleteket, és nem követi a tervet, míg Zoltán szerint Anna túlságosan lelassítja a folyamatot a részletgazdag tervezéssel. A kommunikációjuk egyre inkább frusztrálóvá vált mindkettőjük számára.



Hogyan segíthet a DISC tudás?

A DISC modell 4 alapvető viselkedésmódot azonosít: Domináns (D), Iniciatív (I), Stabil (S), és Gondos (C). Mindenkinek van egy meghatározó stílusa, de különböző helyzetekben más-más elemek is előtérbe kerülhetnek. Ha Anna és Zoltán ismernék a DISC elméletet, könnyebben megérthetnék egymás motivációit és szükségleteit.

  •  Anna valószínűleg a „C” (Gondos) stílusba tartozik, ami azt jelenti, hogy számára fontos a pontosság, a részletek kidolgozása, az alapos elemzés és a terv szerinti haladás. Szabálykövető, rendszerszemléletű emberként azt érezheti, hogy Zoltán kaotikusan dolgozik, és nem követi a struktúrákat.
  • Zoltánra ezzel szemben inkább az „I” (Iniciatív) viselkedésmód jellemző. Ők általában inspirációval és kommunikációval érik el céljaikat, és jobban szeretik a nagyobb képet szem előtt tartani, mint a részletekkel foglalkozni. Zoltán, mint „I” típus, inkább a kapcsolatokra és a kreatív megoldásokra összpontosít. Számára Anna hozzáállása túlzottan merev és lassú lehet, ezért frusztrációt érezhet, mert ő gyorsabb eredményeket szeretne látni, akár kevésbé kidolgozott részletekkel is.



A DISC szemüveg felvétele: Hogyan oldódhatna meg a konfliktus?

Ha Anna és Zoltán tisztában lennének a saját és egymás viselkedési stílusával, jobban megérthetnék, hogy miért reagálnak másképpen hasonló helyzetekben. Nem arról van szó, hogy az egyikük jobb vagy rosszabb, hanem arról, hogy más-más stílusokat képviselnek.

  1. Önismeret és mások megértése:
    • Anna felismerhetné, hogy Zoltán nem hanyag, csak másképp működik: gyorsan, nagyban gondolkodva, az emberek energiáit mozgósítva. Zoltán számára a részletek nem elsődlegesek, de nem is hagyja őket teljesen figyelmen kívül.
    • Zoltán megérthetné, hogy Anna nem azért lassú, mert akadályozni akarja a projektet, hanem mert az aprólékos tervezés és precíz munka számára biztonságot nyújt, így biztosítja a magas színvonalú végeredményt.
  2. Alkalmazkodás:
    • Anna a DISC tudás birtokában tudatosabban kommunikálhatna Zoltánnal. Például, ha először a nagyobb képet vázolja fel, mielőtt belemélyedne a részletekbe, azzal jobban felkeltheti Zoltán érdeklődését.
    • Zoltán is tudatosabb lehetne abban, hogy több figyelmet fordít a strukturált tervezésre, mert ez Annának és a projekt sikerének fontos része.
  3. Hatékonyabb kommunikáció:
    • A DISC alapú megközelítés segíthet abban, hogy Anna és Zoltán jobban megértsék egymás igényeit, és olyan módon kommunikáljanak, ami mindkettejük számára hatékony. Zoltán több elismerést adhatna Annának a precíz munkájáért, míg Anna nagyobb rugalmasságot tanúsíthatna Zoltán gyorsabb tempójával kapcsolatban.

A DISC modell segít felismerni, hogy nincsenek „jó” vagy „rossz” viselkedési stílusok, csak különbözőek. Ha tudjuk, hogyan alkalmazkodjunk másokhoz, és hogyan tegyük láthatóvá saját igényeinket, akkor a munkahelyi konfliktusokat együttműködéssé alakíthatjuk.

Anna és Zoltán esete jól mutatja, hogy a DISC szemüveg segítségével hogyan válhat egy látszólagos ellentét erősséggé. A különböző viselkedési stílusok megértése és alkalmazkodása révén nem csak a projekt sikere, hanem a munkakapcsolatok is jelentősen javulhatnak.

Ha legközelebb hasonló helyzetbe kerülsz, próbáld meg a DISC szemüvegen keresztül értelmezni a helyzetet!

Leave a Reply

*