Mi az, ami növeli a munkahelyi elkötelezettséget, a munkvállalói jól-létet, és rengeteg más módon segíti a dolgozókat? Szabad a gazda? A megoldás egy Magyarországon teljesen újnak számító fogalom, a Job crafting, vagy másnéven Munkakör Átalakítás.
Nem is hallottál még róla? Akkor tarts velünk, és ha kedvet érzel, akkor részt is vehetsz a hazai első kutatásban!
Mi az a job crafting?
Az elmélet megalkotója, Amy Wrzesniewski a következőképpen írta le a Job Crafting (Munkakör Átalakítás) lényegét:
„Már 18 éve kutatom azt például, hogy miért és hogyan változtatnak az emberek a munkavégzésükön vagy a munkakörükön ahhoz képest, ahogy azt előírja nekik a szervezet, ami magát a munkát adja.
Bármi is legyen a munkakör leírása, az emberek gyakran változtatnak azon, hogy milyen felelősségi köröket töltenek be, milyen feladatokat végeznek el, változtatnak a szervezeten belüli viszonyaikon, kikkel lépnek kapcsolatba a munkavégzésük során. (…) Ez mind ahhoz köthető, hogy ki hogyan fogja föl a feladatát, milyen értelmet tulajdonít a munkájának, mi az identitása, hogyan látja magát az adott munkakörben.
Ezt úgy hívjuk, hogy job crafting, ami a munkakör kialakítását, átalakítását, személyre szabását takarja. Ez a folyamat, amikor valaki úgy alakítja át a saját munkakörét, hogy azzal a munka értelmét is átalakítja saját maga számára.”
Ha ez nem volt elég egyértelmű, akkor mondok példát!
Három fajtája van a Job Crafting-nek: kapcsolati, feladati és kognitív crafting.
A kedvenc szemléltető példám ezek illusztrálására a kórházi takarítók példája. Az ő szigorúan vett munkaköri leírásuk azt mondja ki, hogy rendben kell tartaniuk az intézményt. Ha tegyük fel, egy takarító ennek ellenére a munkája részeként olyan betegekkel beszélget, akikhez nem járnak látogatók, azzal egyrészt kapcsolati átalakítást végez (hiszen egy plusz kapcsolatot kezdeményez), de megjelenik még a feladati átalakítás (a takarítás mellett betegekkel beszélget) és a kognitív átalakítás is felmerülhet (ha a takarító úgy érzi, aktív részesévé vált a páciens gyógyítási folyamatának azáltal, hogy nem hagyta őt elmagányosodni).
De miért érdekes ez a munkáltatóknak és a HR-eseknek?
Azért, mert a job crafting…
- Segíthetne az egyes cégek fluktuációs problémáin, mivel növeli a munkahelyi elköteleződést
- Növeli a munkavállalói jól-létet
- Segít összehangolni a munkavállalói és szervezeti célokat
- Hozzájárul a megfelelő teljesítményhez
- Elősegíti a pozitív önkép kialakulását
- Mélyebb ismerete révén a munkahelyek jobban alkalmazkodni tudnának a munkavállalói igényekhez, ezáltal növelhető lenne a munkahelyi elégedettség és javítható, erősíthető lenne a munkáltatói márka
A Job Crafting segítségével a munkavállaló a saját képére formálja az amúgy sok esetben merev munkakörét, ezáltal azt jobban megszereti és elköteleződik mellette, ahogy ezzel párhuzamosan a munkahelye mellett is. Mivel mindezek következtében az identitásának megfelelő(bb) munkát végez, jobb lesz a viszonya önmagához és javul a teljesítménye is.
Ha az érdekes téma meghozta a kedved arra, hogy te is részt vegyél a Job Crafting első hazai kutatásában, akkor ne habozz! A kitöltést megejtheted akár egy kávészünet ideje alatt is!
https://forms.gle/gSB9177EysGsPxCY7
Ha pedig még ennél is többet szeretnél tudni a Job Craftingról, akkor küldünk neked egy tippekkel kiegészített összefoglalót a témában a kutatásunk lezárásakor. Cserébe annyit kérünk, hogy küld el a kérdőívet a munkatársaidnak vagy oszd meg azt a munkahelyi belső kommunikációs csatornátokon, és ezt jelezd a szonyifanni.kutatas@gmail.com email címen, hogy tudjuk, hova kell küldenünk az összefoglalót!
További információkért keressétek a cikk íróját, Szőnyi Fanni Zsófiát (kutatásvezető): szonyifanni.kutatas@gmail.com
Szőnyi Fanni Zsófia
Kutatásvezető
Szervezetpszichológia mesterszakos hallgató
Trénerasszisztens
Leave a Reply