Asszertiv kommunikáció – divatos kifejezés, sokszor hallottunk már a fontosságáról, mégsem olyan egyszerű a gyakorlatba ültetni. Az asszertívitásnak sok rétege van és sokféleképpen meg lehet közelíteni. Beszéljünk most az asszertív kommunikáció egy apró, de annál fontosabb szeletéről, a NEM-et mondásról.
Naponta átlagosan 30 000 döntést hozol, és amikor döntesz, az alapvető kérdés mindig az, hogy mi mellett és mi ellen döntesz, tehát mire mondasz igent és mire NEM-et. Gyakran, ha valamire igent mondasz, az azt jelenti, hogy a többi lehetséges megoldásra NEM-et mondasz. Tehát ha önmagaddal kapcsolatban kell döntened, akkor itt az a kérdés, hogy kire mondasz igent? Magadra vagy másokra? Lehet magadra NEM-et mondani rövid távon, mert úgy gondolod, hosszú távon ez neked mégis megéri. De vedd észre azt, ha akkor is NEM-et mondasz magadra és másvalakire igent, amikor az neked sem rövid, sem hosszú távon nem éri meg. Akkor mégis miért olyan nehéz NEM-et mondani, mik az e mögött levő hiedelemek? Egyáltalán miért jó NEM-et mondani és hogyan csináljam azt? Ezekre a kérdésekre válaszolunk most.
Miért nem mondunk NEM-et?
A helyes határok meghúzása nem mindig könnyű, de vannak tényezők, amik nehezítik a NEM-et mondást: pályakezdőknél a tapasztalatlanság vagy az önbizalom hiánya, új munkahelyen a nem tisztázott elvárások és szokások rendszere vagy bármilyen szituációban, ahol az egyik fél kiszolgáltatottnak érzi magát és úgy gondolja, függ a másik féltől.
Aztán vannak vágyaink, amik befolyásolják a döntéseinket: áldozatot hozok, mert remélem hogy:
- így majd elismernek,
- előléptetnek,
- fontosnak érezhetem magam,
és lehetnek félelmeink is: ha nem csinálom meg, akkor majd
- kiközösítenek,
- lustának tartanak,
- azt hiszik, nem lehet majd rám számítani és én sem számíthatok a többiekre,
- csalódást okozok a főnöknek.
Emellett vannak önmagunkról alkotott hiedelmeink is, példaul:
- ezt csak én tudom jól megcsinálni,
- ha én nem csinálom meg, senki nem fogja,
- nekem többet kell bizonyítanom mint a többieknek.
Persze, az is lehet, hogy sokan nem tudják, hogy hogyan lehet ezt jól csinálni. A múltban már mondtak párszor NEM-et és annak mindig rossz vége lett. Ez azért is lehet, mert nem mindegy hogyan, mikor és milyen szavakkal mondunk NEM-et. Képzeljük el, hogy a fönökünk új feladatot ad nekünk, mire mi a következő mondatok egyikével válaszolunk:
- Ez túl sok nekem.
- Ezt nem tudom megcsinálni.
- Ez nincs benne a munkaköri leírásomban.
Nem biztos hogy minden esetben megértéssel és türelemmel fogja fogadni a főnökünk a választ.
Fontos továbbá a realitásvizsgálat is: sok esetben van bennünk egy önkéntelen, tudattalan cselekvési minta… Például: igent kell mondanom ahhoz, hogy szeressenek, elfogadjanak. Ebből a tudattalan mintából pedig már következik is a cselekvés, hogy mindenkinek meg akarok feleni. Érdemes tudatosítani ezeket a rejtett mintákat és a cselekvés előtt megvizsgálni a realitást: Tényleg azért fognak szeretni, mert mindig igent mondok? Ha NEM-et mondanék, vajon mi történne?
Nem magától értetődő hogy tudunk hatékonyan és egyértelműen kommunikálni. Ez is egy készség, amit tanulni és fejleszteni lehet. Nézzük hát meg hogy miért és hogyan érdemes NEM-et mondani:
Miért jó nemet mondani?
- Hitelesség: Ha nem mondasz NEM-et, honnan tudja a másik, hogy ez neked belül már nem oké? A másik fél nem gondolatolvasó.
- Szükséges: A Covid miatti bizonytalanság, hibrid munkavégzés, munkaerőhiány, és még számtalan oka lehet annak, hogy egy cég túlpörgeti az alkalmazottait. Ha nem húzod meg a határaid ott, ahol neked még komfortos, akkor előbb-utóbb találkozhatsz a kiégéssel is, és állandó fáradtság, időzavar és túlhajszoltság lehet az eredmény. Így már egyből két feladatod lesz: megtanulni NEM-et mondani, és a saját kiégésedet kezelni.
- Lelki, mentális egészség: a te feladatod hogy odafigyelj magadra. Senki más nem ismeri úgy a vágyaidat, az álmaidat, a félelmeidet és a határaidat, mint te magad. Ezért képviseld hitelesen a határaid és vigyázz magadra.
- Kreatív megoldások: Ha valaki NEM-et mond egy jól bejáratott szokásra, az lehetőséget ad új utak felfedezésére. Még az is lehet, hogy az új út sokkal kreatívabb és eredményesebb lesz, mint a régi szokás.
- Őszinteség: Ha valamire asszertívan NEM-et mondasz, az lehetőséget ad egy őszinte párbeszédre, ahol közösen kereshetitek a mindkettőtöknek jó megoldást.
- Példamutatás: A munkatársaid, akiknek lehet hogy szintén nehéz NEM-et mondaniuk, példaként tekinthetnek rád. Bátorságot nyernek és tanulhatnak tőled, így alakítotok majd ki egy sokkal egészségesebb és őszintébb működést.
- Hatékonyság: Ha a csapat tud NEM-et mondani, az segít fókuszálni: csak az a feladat kap majd figyelmet és támogatottságot, ami igazán fontos és értékteremtő a csapattagok szerint is. Ez növeli a motivációt, a hatékonyságot és az elköteleződést.
Hogyan mondjunk NEM-et?
- Vedd komolyan önmagad – Azt mondod, ez a kis feladat még belefér…ha kicsi a feladat, pont jó arra, hogy gyakorold a NEM-et mondást
- Készülj fel a lehetséges konfliktusra
- Lehet, hogy nem is lesz belőle konfliktus és majd magad is meglepődsz azon, hogy ez ilyen egyszerűen ment
- Gyakorold a 4 lépéses asszertív kommunikációt:
- Megfigyelés: Objektíven, tényszerűen leírom azt a helyzetet, ami hátráltat abban, hogy nekem jó legyen.
- Kifejezem az érzéseim. Csak magamról kommunikálok, a másikról nem fogalmazok meg semmilyen értékítéletet.
- Megfogalmazom a szükségletemet, amit ki szeretnék elégíteni.
- Egyszerűen és röviden megfogalmazom a kérésemet. Fontos, hogy a kérésem a jelenre vonatkozzon, konkrét és megvalósítható legyen.
- Gyakorolj kis rizikójú helyzetekben. Nem kell feltétlenül a CEO-val kezdeni a NEM-et mondást. Gyakorolhatsz barátokkal vagy kollégákkal. Például kezdheted azzal, hogy ha valaki kölcsön kér tőled valamit, megviszgálod magad, és ha nem szívesen adod kölcsön, akkor NEM-et mondasz rá. Vagy a kávázóban, ha hideg kávét kapsz. Nyugodtan mondhatod hogy ez számodra NEM megfelelő és hogy friss, meleg kávét szeretnél. Kezd kicsiben, meglátod, egyre több dologban mersz majd kiállni magadért és a saját jóllétedért.
És végezetül, álljon itt az asszertív jogok listája, melyet Robert E. Alberti és Michael L. Emmons készítettek 1974-ben. Ez a felsorolás azóta bővült, több verzió is létezik, de már ez az eredeti lista is elgondolkodtató. Ha bizonytalan vagy a határok meghúzásában, vesd össze a mindennapjaidat ezzel a felsorolással, így megtudhatod van-e még valami, amit érdemes átgondolnod:
- Jogod van ahhoz, hogy megállapítsd, mi fontos neked és mi nem.
- Jogod van ahhoz, hogy tisztelettel bánjanak veled!
- Jogod van ahhoz, hogy nemet mondjál anélkül, hogy bűntudatot éreznél.
- Jogod van ahhoz, hogy hibát kövess el – és vállald a következményeket.
- Jogod van ahhoz, hogy meghallgassanak, és komolyan vegyenek.
- Jogod van ahhoz, hogy megváltoztasd a véleményed.
- Jogod van ahhoz, hogy azt mondd: „nem tudom”.
- Jogod van ahhoz, hogy amiért fizetsz, azt meg is kapd.
- Jogod van ahhoz, hogy ne képviseld az érdekeidet.
- Jogod van ahhoz, hogy megbetegedj.
- Jogod van ahhoz, hogy kérjed, amit szeretnél.
- Jogod van ahhoz, hogy információt kérj szakmabeliektől, beleértve az orvosokat is.
- Jogod van ahhoz, hogy kifejezd saját érzéseidet és véleményedet!
Természetesen ne felejtsük el, hogy nemcsak nekünk van ezekhez a pontokhoz jogunk, hanem a másiknak is épp ugyanezek az asszertív jogok járnak. Jó érzés olvasni, hogy ehhez mind jogosultságunk van, csakhogy ez a jog a másikkal szemben egyben kötelesség is. És ha épp a másik mond nekünk NEM-et, az éppen annyira fontos, mint a mi NEM-ünk.
Hajde Beáta – tréner, coach
Referenciák:
https://www.forbes.com/sites/ashiraprossack1/2020/10/21/how-to-say-no-to-at-work/?sh=3bfb1cfc4b19
Leave a Reply