Minden cég találkozik kihívásokkal és ilyenkor minden esetben a vezetőnek kell arra törekednie, hogy három oldalról is magabiztosságot sugározzon.
A vezetői magabiztosság 3 alappillére vagy forrása:
1. Önbizalom
2. Csapat bizalom
3. Szervezeti bizalom
ÖNBIZALOM
A vezetők folyamatosan górcső alatt vannak. Az, hogy átvezessék a rájuk bízott csapatot és céget a különböző nehézségeken és változásokon, önbizalmat igényel, ami a saját értékeik reális ismeretéből fakad. Amikor az alkalmazottak bizonytalanok a saját- vagy a cég jövőjével kapcsolatban, akkor a vezetőtől várják a megnyugtatást és az iránymutatást.
A vezetőknek ehhez magas fokú önbecsülésre és a személyes hatékonyság egészséges kombinációjára van szüksége. Ezek teszik képessé arra, hogy határozottan kommunikálják az értékekre vonatkozó irányvonalat és teljesítsék küldetésüket.
A vezetők mégis sokszor bizonytalanok a saját vezetői képességeikkel kapcsolatban, vagy a saját értékeik vonatkozásában van bennük kétely/tudattalanság. Esetenként mindkettő.
Hogyan számíthatnak rá, hogy a beosztottak értékeljék őket és bízzanak bennük, ha ők sem látják ezeket saját magukban?
CSAPAT BIZALOM
A vezetői magabiztosság második alappillére a csapat bizalom. Senki sem épít fel egyedül egy céget. A növekedés szempontjából kritikus, hogy a vezető kikkel veszi magát körbe. Különösen nehéz a helyzet olyan szempontból, hogy egy vezetőnek tudnia kell, hogy ki felel meg legjobban a szervezeti céloknak. Az előrehaladás és minden más feltétel teljesülése miatt is elengedhetetlen a 100 %-os bizalom az őt támogató csapat felé. Megbízhatóság, kompetencia és lojalitás. Ez az a három jellemző, amire a vezetőnek szüksége van az őt támogató csapat felől ahhoz, hogy magabiztosan tudjon, a csapattal együtt a kitűzött cél irányába haladni..
SZERVEZETI BIZALOM
A vezetői magabiztosság utolsó, harmadik pillére a szervezeti bizalom. A vezetőknek mindenkor, minden esetben hinniük kell a saját szervezetük, cégük képességeiben. Ha ez nincs meg, akkor fel kell mérni, hogy ez miből származik és lépéseket kell tenni a helyreállítására. Jellemző, hogy számos kiváltó tényező húzódik meg a háttérben, és előbb-utóbb teljes bizalomvesztést okoz. Talán csak elvesztették szem elől a küldetésüket vagy az alapvető értékrendszert. Talán a cég vesztett el egy meghatározó munkatársat vagy ügyfelet. Ami a lényeg, hogy a vezető és az őt támogató csapat együtt dolgozzon a bizalom helyreállításán és kimozdítsa a céget ebből az állapotból.
Önbizalom, csapat bizalom és szervezeti bizalom, az egészséges szervezet alappillérei is egyben. Ezeket kombinálva a szervezet képességeinek és értékeinek gyakorlati/pragmatikus kiértékelésével, és egy reális növekedési stratégiával, a vezető, az alkalmazottak és a cég is készen áll a sikerre, valamint a növekedésre.
VEZESS, ÉS VISELKEDJ TUDATOSAN!
Király Gertrúd – executive és business coach, team coach, tréner, gazdasági mediátor
Leave a Reply