Amit itt és most „játszunk”, azt ott és akkor is szoktuk…. „játszani”.
A paralell process (párhuzamos folyamat) fogalma a szupervízió és a pszichoterápia területén gyakran használt jelenség, amelyben a kliens és a terapeuta közötti interakciós dinamika hasonló módon jelenik meg a terapeuta és a szupervizor között. Ez a jelenség arra utal, hogy a kliens és a terapeuta közötti kapcsolati minták áttevődhetnek, illetve „párhuzamosan” megjelenhetnek a szupervíziós ülésen. Ez például azt jelentheti, hogy ha a kliens passzív vagy visszahúzódó, a terapeuta hasonló érzéseket és reakciókat élhet meg a szupervizorral való munkában, mintha ő lenne a kliens szerepében. A paralell process megfigyelése és megértése segíthet a szupervizornak és a terapeutának felismerni és kezelni a klienssel való kapcsolatban rejlő dinamikákat. Ez egy rendkívül hasznos koncepció, mivel lehetőséget nyújt a terapeutáknak, hogy tudatosítsák saját érzéseiket, reakcióikat és azok hatását a terápiás folyamatra. Szupervíziós kontextusban pedig a szupervizor is segíthet a terapeutának felismerni ezeket a mintákat és tudatosabban kezelni őket.
A magasan képzett magyar szervezet- és vezetőfejlesztői tanácsadói körben nem vagyok egyedül azzal, hogy több sapkában dolgozom ügyfelekkel, több módszertannal párhuzamosan. A Coaching Team és a Coach Akadémia csapata is tudatosan építkezik a széles tanácsadói OD, LD és coaching képzettségre, miközben sokunk gyakorló Gestalt terapeuta, pszichoterapeuta is. Magunk között kifejezetten szórakoztató belátásaink vannak a párhuzamos folyamataink felismerésében, és előfordul, hogy fájdalmasan beismerő tükröket is mutatunk egymásnak.
No de mi a helyzet tisztelt és szeretett ügyfeleinkkel?
Miközben számos felsővezetői csapattal, milliárdok felett diszponáló, neves márkát birtokló ügyfélkörrel van lehetőségünk és tisztünk dolgozni, ott hogyan tegyük oda azt, amit nem tudunk nem meglátni, hiszen magunkon is tapasztaljuk? A tanácsadói munka, egy szervezet támogatása a fejlődésben nem a módszertani megvalósításkor kezdődik, hanem, mint minden emberi kapcsolat, első benyomással indul, majd folyamatos ismerkedéssel, óvatos vagy éppen bátor, értő és félreértő, elvárásokat kitisztázó, kereteket közösen alakító, stb. folyamattal… ahol mindkét fél teszi a dolgát, melyről feltételezzük, hogy kapásból tudjuk, mi is az pontosan. De ez nem jöhet létre mindaddig, amíg nem derül ki, mi is várható el és mi az, ami nem várható el a másik féltől.
Ehhez beszélgetnünk kell és nagyon sokat és jól kérdezni.
Ahogy egy párkapcsolat alakulásakor is mérföldkő, hogy valóban megkapod-e azt a tiszteletet, hogy a másik fél megmondja: „Benézted. Hülyeséget csinálsz. Ha így folytatod, nem fogunk működni.” Ehhez hasonlóan egy ügyfél kapcsolatban is elengedhetetlen a bizalom és a transzparencia ilyen szintje ahhoz, hogy valóban hiteles és megbízható, szolgálatkész állapotok jöjjenek létre a módszertani munkákhoz is. Előfeltétel és nem következmény az ügyféllel való transzparens működési mód kialakítása.
És ha az adott vezetői csapat eleve arra hív be tanácsadóként, hogy a bizalom és együttműködés fejlődjön? Ha egy szervezet kitűzött céljai között ott szerepel a bizalom, mint fő értékmérő, a transzparencia, pedig, mint további elengedhetetlen vállalati érték a jövő stratégiájának megvalósításához? Nos, ez esetben az ügyfél-tanácsadó kapcsolódás is egy tükör, mert ahogy egymással „játszák” a bizalmat, transzparenciát az ügyfeleink, úgy táncolnának velünk is. És itt jön be a párhuzamos folyamatok tudatos felismerése és bátor visszatükrözése a partnerek felé már akár a megbízói egyeztetési folyamatban. Bátor beleállás szükséges, tiszta adatokkal való reflexió és megoldásra, együttműködésre való törekvés. Tiszta beszéd, értékhű viselkedés, őszinte és odaadó működés már a kezdetektől.
Hogy a véletlen, felsőbb, erő vagy a szerencse műve az, hogy első benyomásokból alakuló ügyfélkapcsolatok juthatnak el olyan emberi és szakmai együttműködésekig, ahol lehet így kölcsönösen létezni? Vagy éppen a tudatosság és kölcsönösen magasan képzett lét hozza az ilyen mértékben biztonságos kereteket? Talán mindkettő egyszerre és összejátszva működik.
De az bizonyos, hogy emberséggel kezdődik és az AI meg csak leshet, még ha a paralell process-ről remek definíciót is írt éppen!
Leave a Reply