Az online coaching nem új dolog, de azért még mindig vannak, akik úgy állnak hozzá, mintha egy varázslatos új világba csöppentek volna.
Ha egyéni coachingról van szó, már egyre többen képesek ráhangolódni a virtuális térre. De mi a helyzet a csapatokkal? Hogyan zajlik a team coaching online, és mire érdemes figyelni, hogy hatékony legyen? Ez már egy másik tészta! Lássuk, mire érdemes figyelni, ha online dolgozol coachként – különösen akkor, amikor egy csapatot vezetsz végig a közös fejlődés útján.
1. A technológia is a segítségedre van – vagy éppen nem
A legfontosabb, hogy a megfelelő platformot válaszd. Ha egyéni coachingról van szó, akkor lehet, hogy a Zoom vagy Teams már bevált, de csapatok esetén érdemes jobban rákészülni. Nagyon fontos, hogy minden résztvevő tisztában legyen a platform használatával, és ne a technikai részletek kössék le az energiátokat. Gondolj a háttérre is: a kamera legyen stabil, és a mikrofonok ne legyenek túl zajosak. Ne feledd, a csapatdinamika és a kommunikáció minősége erősen függ a technikai zökkenőmentességtől.
2. A környezeted befolyásolja a folyamatot
Ahogyan egy szemtől szembeni találkozón, úgy az online térben is fontos, hogy mindannyian egy kényelmes és zavartalan környezetben legyetek. Coachként a saját helyzetedet is optimalizálni kell. Tedd lehetővé, hogy a résztvevők is biztonságban érezzék magukat – ez kulcsfontosságú a mélyebb kapcsolódás kialakulásához. Az online tér más típusú intimitást és személyes kapcsolatot kínál, de ha a résztvevők ugyanolyan figyelemmel és jelenléttel vesznek részt, mintha egy szobában ülnétek, akkor már jó úton jártok.
3. Kommunikáció és figyelem – online is fontos
A személyes találkozók előnye, hogy könnyebben „le tudjuk olvasni” az embereket, még akkor is, ha nem mondanak semmit. Az online térben ez sokkal nehezebb, hiszen a nonverbális jelek (testbeszéd, arckifejezés, szemkontaktus) korlátozottak. Különösen egy csapatnál ez kihívás lehet, mert míg egyéni coaching során könnyebben észrevehetjük, ha valaki visszahúzódik, vagy éppen feszültebb, addig csapatoknál sokkal többen vagyunk, és az emberek személyes megnyilvánulásai nem mindig annyira egyértelműek.
Ebben a helyzetben elengedhetetlen a verbális kommunikáció és a folyamatos figyelem. Mint coach, folyamatosan „olvasd” a csapatot, figyeld a szavak mögötti érzelmeket, és a beszélgetés tempóját is alkalmazd a csoport igényeihez.
4. Tudd, mikor kell kimozdítani őket a komfortzónából
Az online coaching során a résztvevők hajlamosabbak lehetnek a passzív részvételre, és ez csapatok esetén kifejezetten érzékelhető. Az egyik legnagyobb kihívás tehát, hogy online hogyan tudsz olyan interakciókat generálni, amelyekből mindenki aktívan részt vesz. A kérdéseid és a feladatok strukturálása kulcsfontosságú. Akár interaktív feladatokkal is élhetsz, amelyeket mindenkinek egyénileg kell elvégeznie, majd egyesével megosztani. Ez segít abban, hogy mindenki hallassa a hangját.
5. Bizalom és kapcsolatépítés online
Az online coachingnál nagyon fontos, hogy kiépítsd a bizalmat, és egy csapat esetén ezt még tudatosabban kell építeni. Ha csapatról van szó, több bizalomépítésre lehet szükség, mivel a résztvevők különböző háttérrel érkeznek, és az online térben nehezebb egyenlő figyelmet fordítani mindenki számára. Ebben az esetben a coachnak még inkább arra kell figyelnie, hogy biztosítsa a biztonságos környezetet, ahol mindenki kifejezheti magát, és nem kell attól tartania, hogy elítélik őt.
6. Búcsúzunk, de nem elbúcsúzunk
A lezárás egy online coaching folyamatban különösen fontos. A csapatoknál ügyelni kell arra, hogy a végén legyen idő visszajelzésekre, értékelésre. Az online térben sokszor hajlamosak vagyunk gyorsan elköszönni, de érdemes időt adni a reflexióra, hogy mindenki megfogalmazza, mit vitt magával az ülésekről, és mi volt számára hasznos. Ha jól csináljuk, akkor még az online térben is elérhetjük azt a mélységet, mint az egyéni coachingban.
7. Használd a technológia adta lehetőségeket
Ne feledd, hogy az online térben számos olyan eszközt használhatsz, amely segítheti a folyamatot. Oszd meg a képernyőt, használj online táblákat, és ha van rá lehetőség, alkalmazz interaktív elemeket, mint például kérdőívek, szavazások. A technológia lehetőséget ad arra, hogy még inkább személyre szabottá tedd a coaching folyamatot.
Az online coaching csapatokkal tehát nem könnyű, de ha ügyelsz a megfelelő technikai háttérre, a kommunikációra, és arra, hogy mindig tartsd fenn a kapcsolatot, akkor eredményes és értékes élményt nyújthatsz az ügyfeleknek. A titok kulcsa az, hogy tudd, hogyan hozd ki a legtöbbet az online tér adta lehetőségekből, miközben megőrzöd a személyes kapcsolat varázsát.
Leave a Reply